Néhány héten át a megszokottnál egy méterrel magasabbra, 1015 méterre nyúlik a tengerszint fölé Magyarország legmagasabb pontja, a Kékes. Egy vállalkozó kedvű csapat egy különleges építmény segítségével toldotta meg a hegy magasságát, amelyhez több tonnányi követ használtak fel. Ez a magassági érték egyébként nem új keletű, hiszen volt idő, amikor a ma ismert 1014 helyett 1015 méteres volt a csúcs.

 

Furcsa építménnyel találkozhatnak azok, akik mostanában felkeresik Magyarország legmagasabb pontját, a Kékest. Az iskolai földrajzkönyvekből mindenki által 1014 méteresnek ismert hegycsúcson ugyanis egy nagyméretű kövekből készült installáció látható, amelynek a tetejére egy, a megszokott magassági jelzésre megszólalásig hasonlító, nemzeti színekre festett sziklát állítottak. Csakhogy ez a csúcs egy méterrel magasabb az eredetinél.

Az 1015 méteres építmény ötletének történeti előzményei vannak, hiszen sokáig ezt az értéket tekintették hivatalosnak a földrajztudósok és csak 1953 óta „alacsonyabb” egy méterrel a Kékes, amikor Magyarországon is a Balti-tenger szintjétől kezdték számítani a tengerszint feletti magasságot az Adriai-tenger helyett.

 

A régi magassági pont ideiglenes visszaállítása kiváló alkalmat teremtett arra is, hogy teszteljék a Nissan Navara N-Guard járművek teherbírását, hiszen az építményhez több tonna követ kellett a helyszínre szállítani egy közeli kőfejtőből. Az extrém kísérlet során a hegyre vezető meredek úttal és az éles kanyarokkal is meg kellett küzdeniük a járműveknek, de a vezetőikkel együtt kiállták a próbát, így mindössze egyetlen nap alatt sikerült teljesíteniük a feladatot.

A különleges installáció május elejéig látható a Kékesen, illetve a lenti videón tekintheti meg, hogyan lett újra 1015 méter a Kékes.

[Best_Wordpress_Gallery id=”144″ gal_title=”20190416 navara kekes”]