Korábbi stratégiai kapcsolatukat új alapokra helyezve piacvezető szerepre tör a hálózatba kapcsolt és alternatív hajtású haszonjárművek piacán a Toyota és az Isuzu. A vegyes vállalatban a Toyota-csoport teherjármű-specialistája, a Hino Motors is kulcsszerephez jut.

 

Hálózatba kapcsolt, illetve hidrogén üzemanyagcellás teherjárművek közös fejlesztésére készül létrehozni vegyes vállalatot a Toyota, a Hino Motors és az Isuzu Motors. A cég, amelyben a Toyota 80, a másik két partner pedig 10-10 százalékos tulajdonosként vesz részt, a Hino és az Isuzu teherjármű-kompetenciáját kombinálja a Toyota CASE technológiáival.

A CASE betűszó a hálózatba kapcsolt, autonóm, megosztott és elektromos (Connected, Autonomous, Shared, Electric) technológiákra utal, és magában foglalja mindazokat a fejlesztéseket, amelyek a Toyota személyautói, illetve mobilitási szolgáltatásai révén már több piaci szegmensben is elérhetővé tett, most pedig a haszonjárművek piacán is meg kíván honosítani.

A várakozások szerint a CASE technológiák bevezetése jelentős mértékben javíthatja a közúti közösségi közlekedés, illetve áruszállítás hatásfokát, megoldást jelenthet a foglalkoztatási problémákra – a sofőrhiányra éppúgy, mint a túlságosan hosszú munkaidőre –, valamint az iparágat sújtó egyéb nehézségekre. A feladat azonban nagyobb, mintsem hogy egyetlen vállalat egymagában meg tudna birkózni vele: ezért szükséges olyan partneri kapcsolatokat kiépíteni, amelyben a felek saját erősségeikre támaszkodva közösen kereshetnek választ a közlekedést és a társadalmat érintő kérdésekre.

A Commercial Japan Partnership Technologies Corp. névre keresztelt vállalat, amely áprilisban kezdheti meg a működését, könnyű akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás teherjárműveket, valamint ezekbe szánt autonóm vezetési megoldásokat fog fejleszteni. „Fontos, hogy a jövőben a piaci szereplők ne csak versenyezzenek egymással, de együtt is működjenek” – mondta a szövetség bejelentése kapcsán Akio Toyoda, a Toyota elnöke, hozzátéve, hogy az új vállalat alternatív hajtású termékei révén a japán könnyű teherjárművek piacának mintegy 80 százalékát fogja tudni megszólítani.

Jelentős piaci szegmensben készül forradalmi újításokra a cég: az évente megtett kilométerek mennyiségét tekintve a könnyű haszonjárművek adják a Japánban forgalomban lévő gépjárművek 40 százalékát. Ez hatalmas új felvevőpiacot jelent a Toyota villamosítási és önvezető technológiái számára, ami felgyorsíthatja és költséghatékonyabbá teheti azok fejlesztését.

A Toyota és az Isuzu először 2006-ban lépett együttműködésre. A tizenkét éven át tartó kooperáció könnyű dízelmotorok fejlesztését szolgálta, ám „a két vállalat nem igazán állapodott meg konkrét projektekben, így végül szétváltak az útjaink” – árulta el az Automotive News Europe szaklapnak adott interjújában Akio Toyoda. „Az elektromos mobilitás azonban valós kapcsolódási pontot teremtett a két vállalat között, olyan területet, ahol lehetőségünk nyílik a közös kutatási és fejlesztési tevékenységekre.”

A 100 millió japán jen (kb 283. millió Ft) kezdőtőkével létrehozott vállalatot a Toyota házon belüli haszonjármű-üzletágának elnöke, Hiroki Nakajima vezeti majd. A partnerek emellett kölcsönös részvénycserében is megállapodtak, mindkét oldalon 42,8 milliárd jen (kb. 121 milliárd Ft) értékben. A Toyota ezzel 4,6 százalékos tulajdonrészre és 5,02 százalékos szavazati jogra tett szert az Isuzuban.