A régió 14 országában jelenlévő AutoWallis Csoport messze a piaci átlagot felülmúló növekedéssel, kiugró hatékonyságjavulással zárta az első negyedévet. Nettó eredménye több mint ötszörösére, 1,9 milliárd forintra, EBITDA-ja több mint a duplájára, 3,1 milliárd forintra ugrott az árbevétel 18 százalékos bővülése mellett. A növekedés kizárólag organikus volt, fő hajtóereje a nagykereskedelmi üzletág bővülése.

 

Nagyon erős első negyedévet zárt az AutoWallis Csoport az iparág jelentős kihívásai ellenére. A kiváló teljesítmény mögött kizárólag organikus növekedés áll, melyből kiemelkedik a Nagykereskedelmi Üzletág jelentős bővülése – emelte ki az eredményeket értékelve Ormosy Gábor, az AutoWallis vezérigazgatója. Hozzátette, hogy a csoport mindkét üzletágának működési hatékonysága jelentősen javult, így a társaság eredménye minden tekintetben új rekordra ugrott. A vezérigazgató elmondta, hogy a piacokat, így az autóipart is terhelő nehézségek (alapanyaghiány, ellátási zavarok, növekvő szállítási idők) az értékesítési árrések növekedésével jártak együtt, ugyanakkor azok hosszú távú fenntarthatósága egyelőre nem jelezhető előre. Ormosy Gábor rámutatott, hogy az első negyedévben a tavalyi nyereségnek már közel kétharmadát elérte a csoport, miközben a menedzsment megítélése szerint az eredményességet legjobban bemutató pénzügyi tételektől tisztított, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény, az EBITDA esetében pedig a tavalyi egész éves érték 40 százalékát sikerült mostanra teljesíteni.

Az AutoWallis árbevétele az első negyedévben 18 százalékkal 57,7 milliárd forintra nőtt, miközben az uniós piacokon 12,4 százalékos volt a csökkenés. A Budapesti Értéktőzsde Prémium kategóriájában jegyzett társaság működési hatékonyságának növekedését mutatja, hogy ugyanezen időszakban az általa értékesített autók száma ennél kisebb mértékben, 11 százalékkal nőtt 7.410 darabra. A növekedés kizárólag organikus volt, ugyanis a bázisnegyedévben már az összes korábbi tranzakció zárásra került. A két üzletág közül a Nagykereskedelmi teljesített jobban (elsősorban a SsangYong és Isuzu márkáknak köszönhetően): ebben a szegmensben az árbevétel 32 százalékkal, míg a Kiskereskedelmi Üzletágban kis mértékben nőtt. A Csoport által képviselt, illetve értékesített márkák összesített erejét, a márka-paletta diverzifikáltságát jól mutatja, hogy ehhez képest a magyar személyautó-piac 11 százalékkal esett vissza.

A költségeken belül az eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ) az árbevételnél jóval kisebb mértékben, mindössze 14 százalékkal 49 milliárd forintra emelkedett, melynek eredményeképpen az AutoWallis Csoport fedezettermelése jelentősen, 12-ről 14,8 százalékra nőtt az első negyedévben. Ez elsősorban az autógyártók szállítási zavarai és egyéb gazdasági hatások (pl. árfolyamemelkedések) kezelésére életbe léptetett költségmenedzsmentnek és árazási intézkedéseknek köszönhető. Az igénybe vett szolgáltatások értéke 21 százalékkal bővült, elsősorban az Opel és a SsangYong márkák importőri tevékenységéhez kapcsolódó, az értékesítés növelését támogató marketing költések, illetve a bérautószolgáltatás koronavírus-járvány után ismét fellendülő forgalmához kapcsolódó marketing és egyéb forgalomarányos költségek növekedése miatt. A személyi jellegű ráfordítások 30 százalékos emelkedését elsősorban a 2021-ben végrehajtott szervezetfejlesztési lépésekből származó létszámnövekedés és a munkaerőpiaci változások követésére végrehajtott béremelés okozta. Ezeknek köszönhetően egyrészt emelkedett az átlagbér, másrészt a Csoport átlagos létszáma 49 fővel, 711 főre nőtt.

A pénzügyi bevételek és ráfordítások az első negyedévben 29 millió forint veszteséget mutattak, ami a 2021-es bázisidőszakhoz képest 83 százalékos javulást jelent, főként az időszakban elért árfolyamnyereségnek köszönhetően. Az AutoWallis Csoport EBITDA-ja több mint a kétszeresére, 3,1 milliárd forintra ugrott (+111%), ezzel EBITDA marginja 5,4 százalékra nőtt a korábbi 3 százalékról. Az AutoWallis teljes átfogó eredménye közel a hatszorosára, 2,1 milliárd forintra (+470%) emelkedett.