Playmobil Kacsa – kedves tisztelgés a múlt előtt
Az elsőként a Retromobile kiállításon bemutatott Playmobil Kacsa vadonatúj, mondhatni forradalmi műszaki jellemzőkkel büszkélkedhet. A Citroën 2CV legfrissebb változatának kipufogógáza ugyanis teljesen mentes a CO2-től (0%-os karbonkibocsátás), tömege alig 302 g, teljes ossza pedig 284 mm, mégis boldogan repíti a kicsiket és a nagyokat – 5-től 99 éves korig – a Playmobil csodás világába, szárnyakat adva fantáziájuknak vagy éppen gyerekkori emlékeiknek.
A széles néprétegeknek, elsősorban vidékre szánt, de a városokban is könnyedén boldoguló Citroën 2CV-ben egy pezsgő, színpompás korszak, sőt, egyfajta művészi életérzés elevenedik meg olyannyira, hogy néhány mozifilmben szinte főszerephez jutott. Ezt a hangulatot képviseli Playmobil Kacsa égszínkék színe és a készletben található egyéb tartozékok is: egy vidéki parasztgazda a libáival, disznójával és a tejeskannáival, egy matrózruhás hippilány és végül az a csendőrfigura is, akit a Louis de Funès nevével fémjelzett egykori francia filmekből ismerhetünk. A dobozban többször használatos matricák is találhatók, hogy mindenki saját ízlése szerint alakíthassa Playmobil Kacsáját.
1948 – Legenda született
Bár a Citroën 2CV legelső, 1948-as bemutatkozása nem aratott osztatlan sikert, mégis egy óriási kaland kezdetét jelentette, amely egészen 1990-ig tartott. Gyártásának 42 éve során a 2CV folyamatosan fejlődött, modernizálódott és alkalmazkodott az életmód és az infrastruktúra változásaihoz, anélkül hogy egy pillanatra is szem elől tévesztette volna tervezői eredeti szándékát – amely egy egyszerűen gyártható, megfizethető és könnyen karbantartható autóra irányult.
A 2CV mozgatásáról egy kis kéthengeres motor gondoskodott, amelynek működését jellegzetes, egyedi hang kísérte. 375 köbcentis, 9 lóerős motorjukkal már a legelső Kacsák is gond nélkül elérték a 60 km/h-s sebességet. A későbbi fejlesztések eredményeként született meg a 602 cm3-es és 29 lóerős végső változat, amelynek birtokában a legutolsó 2CV-k már akár 115 km/h-s rekord végsebességgel roboghattak.
A Kacsák hosszú életét számos esztétikai és felszereltséget illető változás kísérte. Hogy csupán néhányat említsünk a modell történetét fémjelző legfontosabb fejlesztések közül: 1957-ben egy zárt csomagtartó doboz jelent meg az addigi feltekerhető vászonfedél helyén, 1964-ben a fordítva nyíló első ajtókat normál nyitásúra cserélték, 1966-ban megjelentek a hátsó oldalablakok, 1967-ben pedig az Ami 6 műszerfalának elemei. 1960-ban egy nagyon különleges változat, a négykerékhajtású 2CV 4×4 írta be magát a történelembe, s vezette be a Kacsát két darab – egy első és egy hátsó – motorjával a terepjárók világába. A furgonváltozat 1951-ben látott napvilágot, és a legutolsó modellek már akár 400 kg hasznos teher szállítására is alkalmasak voltak.
A Kacsa minimalista, mégis rendkívül sokoldalú autó volt, amely magán viselte korának jeleit – amint arról a modell történetét színesítő limitált kiadások is tanúskodnak. Gondoljunk csak a narancssárga-fehér fényezésű Spot, az íves osztású kéttónusú Charleston, vagy az 1986-os labdarúgó-világbajnokság tiszteletére a francia trikolor színeibe öltöztetett Cocorico változatra, a retró hangulatú Dollyra, a tengerészkék csíkokkal díszített France 3-ra, amely az 1983-as Amerika-kupán induló francia vitorlás előtt tisztelgett, vagy épp a sárga 007-es különkiadásra, amelynek fekete lövésnyom-matricáit a Szigorúan bizalmas James Bond-film ihlette.
A Kacsa, amelyből összesen 5 114 969 darabot (ebből 1 246 335 kisteherautót) gyártottak, 42 éves története során minden társadalmi réteget meg tudott nyerni magának. Gazdag és hosszú történelmével szép lassan igazi legendává vált. A máig élő legenda, amely mindenkiben szimpátiát ébreszt, vélhetőleg ma is sokak szemében a felhőtlen boldogság és a gondtalan élet megtestesítője.