- A Citroën a 2023. április 18-án nyitott Sanghaji Autószalonon bemutatott három új poddal a Citroën Autonomous Mobility Vision koncepció új értelmezését nyújtja.
- A Citroën Skate egy önvezető elektromos járműalap, melyre különböző felépítmények, ún. podok rögzíthetők, egyedülálló élményt nyújtva a városban közlekedők számára.
- A Kínában kifejlesztett három új pod számtalan új élményt kínál. Az Immersive Air egy ténylegesen létező egység, a Cozy Capsule és a Wander Café digitális modulok.
- A Cozy Capsule utazás közben maximális kikapcsolódást biztosít: az utasok igazi védőburokban érezhetik magukat. A francia parfümös üvegek ihlette felépítményt kristályburok veszi körül. A Wander Café ezzel szemben egy nyitott egység, mely a városban cirkálva gasztronómiai élményeket kínál. Tökéletes hely a délutáni teázásra vagy az apéritif elfogyasztására. Az Immersive Air podban a szórakozásé a főszerep: videojátékokat játszhatunk, filmeket nézhetünk, zenét hallgathatunk vagy akár karaokézhatunk is benne.
A Citroën a Sanghaji Autószalonon a helyi igényeknek megfelelően kifejlesztett különböző podokon keresztül a Citroën Autonomous Mobility Vision koncepció új értelmezését nyújtja. A márka kínai designerei három új podot terveztek, melyek mindegyike más-más élményvilágot képvisel. Az egyetlen fizikai formában is létező egység az Immersive Air, szemben a Cozy Capsule-lel és a Wander Café-val, melyek digitális modulok. A Citroën Skate mellett kiállított Immersive Air egy ovális alakú, többszemélyes fülke, amelyet egy négyszögletes oszlop és egy sötétített üvegű kétszárnyú tolóajtó választ ketté. A szórakoztató céllal készült egység belsejében videojátékokat játszhatunk, zenét hallgathatunk, slágereket énekelhetünk vagy filmeket nézhetünk. E merész koncepcióval a Citroën folytatja a 2020-ban megkezdett utat, és az elektromos mobilitás új, közös használaton alapuló és felelősségteljesebb megközelítését nyújtja.
CITROËN AUTONOMOUS MOBILITY VISION: A KÖZÖS HASZNÁLATÚ ÖNVEZETŐ JÁRMŰVEL TÖRTÉNŐ KÖZLEKEDÉS ÚJ MODELLJE
A Citroën a városi mobilitás újragondolására törekszik, hogy – a kényelmetlenségek kiküszöbölésével – mindenki számára lehetővé váljon a városközpontok által kínált lehetőségek maximális kihasználása. Ez a városi közlekedés gördülékenyebbé, kellemesebbé és emberibbé tételét feltételezi, miközben a fedélzeti élmény újragondolása révén az utasoknak kényelmes, stresszmentes és hasznosan eltöltött utazásokat biztosít.
A Citroën Autonomous Mobility Vision ennek megfelelően egy forradalmian új, nyílt fejlesztésű mobilitási modell, mely önvezető technológián és a felhasználók igényeihez igazodó, közös használatú eszközökön alapul.
A koncepció alapgondolata a Citroën Skate és a különálló podok. A Citroën Autonomous Mobility Vision kiindulópontja tehát egy folyamatosan közlekedő Citroën Skate robotjárművekből álló városi flotta, melyhez teljesen egyedi élményt nyújtó felépítmények, ún. podok kapcsolódnak. A Citroën Skate képezi a jármű alapját, a ráhelyezett podnak köszönhetően pedig a felhasználók bármikor igénybe vehetik az általuk választott szolgáltatást. Mivel nem kell többé a vezetésre koncentrálni, a felhasználók értékes időt takarítanak meg, és utazás közben különleges élményekkel gazdagodnak.
A mobil platform technológiájából és a nyílt fejlesztésű modellből következően bármely újabb szereplő előtt adott a lehetőség, hogy a Citroën Skate műszaki adottságainak figyelembevételével újabb kompatibilis podokat fejlesszen. Bármilyen igényről is legyen szó, a Citroën Skate technológiai lehetőségeit kihasználva önkormányzatok, hatóságok vagy vállalatok is létrehozhatják saját podjaikat személyszállítás, illetve szolgáltatások vagy fogyasztási cikkek magán vagy nyilvános helyen történő fuvarozása céljából. Új távlatok nyílnak az ambuláns, házi gondozói és egyéb szociális szolgáltatások előtt is: legyen szó orvosi rendelőkről, büfékocsikról, könyvtárakról vagy edzőtermekről.
A Citroën Skate platformokon alkalmazott önvezető technológia környezettudatos mobilitást biztosít, és kevesebb forgalmi dugót eredményez. Az önjáró járművek megjelenésével háromszor annyi jármű számára válik lehetővé a saját sávban való közlekedés. Egy nyílt pályán közlekedő, 100%-ig önvezető személyautó rendkívül költséges lenne. A Citroën Autonomous Mobility Vision koncepció viszont a Citroën Skate-ek maximális használatával az önvezető technológia költségeinek az optimalizálásán alapul. Ráadásul az intelligens flottavezérlés – a kereslet függvényében – maximális kihasználást tesz lehetővé.
E megközelítés tehát az erőforrások optimális felhasználásán és egy komplett rendszeren (podok, Citroën Skate-ek, külön sávok, flottavezérlés) nyugszik.
A KÍNAI FELHASZNÁLÓK ELVÁRÁSAIHOZ IGAZÍTOTT HÁROMFÉLE POD
A kínai piacra három, különböző élményeket nyújtó, egyedi pod készült, amelyek kifejezetten a kínai életstílus igényeihez igazodnak: ezek a Cozy Capsule, az Immersive Air és a Wander Café.
A Cozy Capsule két ember számára kínál intim, bensőséges hangulatú utazást. Amikor egyre több a dugóban töltött idő és a nagyvárosokra jellemző ingázás, a Cozy Capsule mindent megtesz, hogy minél pihentetőbb legyen a reggeli munkába járás, és minél kevésbé érezzük fáradtnak magunkat, amikor egy kimerítő nap után hazautazunk. A pod tervezői a francia parfümös üvegekből merítettek ihletet: a design jellegzetes elemei a lapos alap, a kristályburok és a naplementét idéző hangulatvilágítás.
A kristályburok belsejében egy narancssárga színű, tojáshéj formájú ülés található. Az ultrakényelmes ülés 180 fokban hátradöntve teljesen fekvő helyzetbe is állítható. A belső kialakítás és a puha tapintású Alcantara részletek a Citroen Advanced Comfort technológia vívmányai. Az áttetsző ellenző lehúzásával még meghittebb hangulat varázsolható, az utasok így valóságos védőburokban érezhetik magukat. A fő üléssel szemközt a kettesben folytatott beszélgetésekhez egy másik ülőhelyet is kialakítottak. A parafából készült ülés háttámlája oldalra nyúlva egyben kartámaszt is képez. A beépített légtisztító és a plafonról lelógó, önöntöző zöld növények üdítően hatnak, és kellemes hangulatot árasztanak. Az újrahasznosított anyagokból készült alapnak és a nagyrészt parafa borítású enteriőrnek köszönhetően ez a pod kimondottan környezetbarát designt képvisel.
A szögletes gerincű, ovális alakú Immersive Air fedélzetén többen is utazhatnak. A sötét üvegből készült külső falra csillogó fémes organikus minta vetül. A podot ezek a titokzatos fényű high-tech elemek teszik különlegessé. A csak egyik irányból átlátszó, sötétített üvegű dupla tolóajtó és a panorámaablak megfelelő kilátást, ugyanakkor kellő intimitást biztosítanak. A pod belsejében az utasok zenét hallgathatnak, karaokézhatnak, videojátékokat játszhatnak, illetve filmet nézhetnek.
A beltér különleges világa azonnal magával ragadja az utasokat. Az egyes dekorelemek között elhelyezett fényforrások és a 360 fokos hangzás ideális környezetet teremtenek a karaoke-énekléshez és a videojátékokhoz. Az utasok által választott zenét kísérő hol dinamikus, hol nyugtató hatású digitális animációk pedig csak tovább fokozzák az élményt. A 4K kijelző, a hangulatvilágítás és a mennyezetbe épített mikrofon készen áll a produkcióra: jöhet az előadás!
Az enteriőr a Citroëntől megszokott módon ultrakényelmes: az ergonomikusan kialakított tér és a puha párnák igazi kikapcsolódást ígérnek. A piros és kék részletekkel tarkított különleges szövésminta irizáló hatást kelt, és fokozza a high-tech hatást. Az Immersive Air podban egyszerűen minden adott az utazás közbeni felhőtlen szórakozáshoz.
A Wander Café egy kétszemélyes egység, mely a nagyvárosban való közlekedést étel- és italkóstolással köti egybe. Az előző két felépítménnyel szemben a Wander Café nyitott, utasainak így további felfrissülést biztosít a városban fújdogáló szellő. Az egymással szemben elhelyezett ülésekből közel 360 fokos kilátás nyílik. A Wander Café a finom falatoknak köszönhetően szórakoztató és különleges utazási élményt nyújt.
Az utasokat a lebegő mennyezet és egy stílusos modern felépítmény védi a tűző naptól. Az egységnek nincs ajtaja, hogy könnyebb legyen a ki- és beszállás. A kívánt ételek és italok – önkiszolgáló módon – az asztali kijelzőbe beépített interfészen keresztül rendelhetők. Az étel- és italautomatával ellátott egység tökéletes helyszín egy délutáni teázáshoz vagy egy koraesti borozgatáshoz.
BŐVEBBEN A CITROËN SKATE-RŐL
- Fedélzeti technológia a hatékonyabb városi közlekedés érdekében
A Citroën Skate egy városi mobilitási eszköz, melyet arra találtak ki, hogy a városközpontokban saját védett sávban közlekedjen, és ezzel hozzájáruljon a közlekedés folyamatossá és dugómentessé tételéhez. Az indukciós elven töltődő, önjáró elektromos Citroën Skate gyakorlatilag folyamatosan tud működni, és amikor szükség van rá, az erre kialakított töltőbázisokon automatikusan feltölti magát.
A Citroën Skate maga egy mobil platform, mely a különböző ráhelyezett podok igény szerinti mozgatását végzi, lehetővé téve ezzel az adott szolgáltatást. A podok felszerelése kevesebb mint 10 másodpercet vesz igénybe. A Citroën Skate univerzális platformként rengetegféle pod fogadására alkalmas, ami a technológia maximális kiaknázását teszi lehetővé a mindennapokban.
A platform a különböző szállítási és logisztikai felépítmények mozgatásához szükséges összes technológiával fel van szerelve, így azok megszabadulnak egy sor felesleges és drága berendezéstől. Ez rentábilissá teszi az önvezető technológia használatát, ellentétben egy személyautóval, amely a statisztikák szerint az idő 95%-ában áll, így soha nem lesz képes teljes mértékben kihasználni az azonos technológiában rejlő lehetőségeket. Egyfajta high-tech gördeszkaként a Citroën Skate az önvezető és elektromos módban való közlekedéshez szükséges teljes technológiai arzenállal és intelligens megoldásokkal rendelkezik: akkumulátorok, villanymotor, jeladók stb. Sebességét a tervezők 25 km/h-ban maximálták, ami egyes városi zónákban a felhasználók biztonsága érdekében 5 km/h-ra csökkenhet. A sebesség az igények maximális kielégítése érdekében mindig az adott pod használatához igazítható.
A Citroën Skate alapterülete kimondottan kicsi, kompakt méreteivel – 2,60 m hosszú, 1,60 m széles és 51 cm magas – nem foglal sok helyet az utakon. A mérettakarékos, karosszéria nélküli kialakításnak köszönhetően ötletes és univerzális mobilitási megoldás született.
- A technológiát előtérbe helyező design
A 19_19 Concept* tanulmány high-tech alvázának formanyelvét megöröklő Citroën Skate formaterve a fedélzeti technológiára helyezi a hangsúlyt, és a hordozott felépítményhez méltó foglalatként nagy gondot fordít a részletekre: óriás logó, sötét tónusú, a mattfeketét az alumíniummal kombináló anyagok…
A Citroën Skate platformon körben, a Citroën logók mögé rejtve különböző fedélzeti rendszerek gondoskodnak a biztonságos és autonóm közlekedésről: az egység így az úttesten tartózkodó minden gyalogost, gépjárművet, biciklist, elektromos rollert vagy egyéb tárgyat érzékel. Mivel a platform eleje és hátulja teljesen egyforma, az előírásoknak megfelelően a forgalom irányát a hátulról megvilágított – elöl fehér, hátul piros fényű – Citroën-emblémák jelzik a többi közlekedő számára.
A kivételes menetkényelem és a felépítmények kényelmes és zökkenőmentes elhelyezése érdekében a Citroën Skate mobil hidraulikus ütközőkkel van felszerelve. Ahogy a Citroën Advanced Comfort® logók emlékeztetnek rá, a Citroën név egyet jelent a kényelemmel, bármilyen gépjárműtípusról is legyen szó.
- Goodyear kerekek
A forradalmian új koncepciót és designt képviselő kerekeket ugyanaz a Goodyear tervezte, aki a Citroën partnereként a 19_19 Concept tanulmány hatalmas, feltűnő kerekeit is megalkotta. A Citroën Skate-hez a Goodyear sajátos Eagle 360 kerekeket tervezett: a Goodyear-logóval és a jól ismert szárnyas lábbal díszített gömb alakú gumiabroncsok tetszőleges irányban képesek elmozdulni. A kerék részét képező kis villanymotoroknak köszönhetően a robotjármű a számítógépes egerekhez hasonlóan 360°-ban bármilyen irányban szabadon tud mozogni, helyben meg tud fordulni, és forgalmi irányra való tekintet nélkül a legszűkebb helyekre is befér.
MŰSZAKI JELLEMZŐK
Citroën Skate
Hosszúság: 2.600
Szélesség: 1.600 m
Magasság: 0.510 m
Max. sebesség: 25 km/h
Automatikus indukciós töltés